Tuesday, February 15, 2011

Sampling buaya



Sebenarnye bukan aku yg sampling @ final project aku... tapi aku cume tolong kawan je pegi sampling... sambil2 tuh boleh dapat pengalaman skit...hehe... mane tau boleh tangkap buaya ke... baru dasyaattttttttttttttttttt!!!.. Lokasi pencarian sarang2 buaya kat area Sungai Merang, sungai Bari, kira kalo ikot jalan raya tuh kat area Merang ke Penarik lah...So, jangan sebarangan pegi masuk kawasan berpaya kat area2 situ.. silap2 boleh bertemu dgn sang bujang nih..haha!


Pade korang yg suka mancing tuh, berhati2 lah.. tambah kalo mancing udang..haishhhhh!! area sungai yg aku bgtau tadi tuh mmg port udang!.. biasa org kate, dimana ada udang, disitu ada buaya.. betol ke istilah nihh???ape relation antara udang dan buaya? adekah dorg skandal? ape2 jelah..hahaha.

kat sini aku nk advice kat korg langkah2 nk jauhi serangan buaya:

- Jauhi pinggir air
- Buaya boleh melompat dan menyerang dari air yang tenang, dalam dan keruh
- Jika berkhemah/bermalam pastikan tapak perkhemahan 50 meter dari pinggir air
- Jangan buang sisa makanan atau sampah sekitar tapak perkhemahan/pantai



Gambar kat atas nih aku amik dari internet.. tapi lebih kurang macam ni lah posisi buaya yg aku jumpa semalam kat area sungai bari..anggaran 9-10 kaki panjangnye.. aku tak sempat nk snap picture,sbb buaya tuh dah masuk dalam air.. die amat sensatif dgn bunyi persekitaran( tambah bunyi enjin bot 15 horsepower.) .. lagipun siang2 kita macam samar2 je kalo tengok dari jauh, nampak mcam kayu jer.. so, kalo nk menjejak buaya, malam lebih praktikal... suluh je lampu, silap2 tepi kite je die landing..hehe..


You will never believe how high a crocodile can jump! Be aware of it!

::Adios::


setting map & mark point in Garmin GPS

4 comments:

  1. sungi bari kat mane wahai siti ropeah weh ????
    cam menarik

    ReplyDelete
  2. sungai antara Merang - Penarik...
    jom le tangkap buaya..haha

    ReplyDelete
  3. same le teman..haha..
    takut gak aku time atas bot aritu..

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...