Monday, February 7, 2011

Trip sulong dalam sejarah..



Dalam kesibukan Tahun Baru Cina, sume orang duk sibuk bershopping, bercuti, berfacebook.. tapi lain bagi aku, hati tetap tegar pegi memburu 1 'alien species', Peacock Bass (ikan raja).. Ikan berasal dari Amazon, telah dibawa ke Malaysia atas dasar ikan hiasan.. akibat pembiakan yg terlalu cepat, kuat melahap, permintaan semakin berkurangan ,menyebabkan toke peacock bass(PB) tak lalu nak jaga dah... so, jalan highway die, lepaskan PB kat lombong2 di sekitar perak.. dipercayai bermula di Kota Bharu, Gopeng.. bukan kat Klate ye yob..hehehee...

2 Februari , 6 pagi, aku ngan Pikai pegi mancing PB kat kota bharu nih... nih la trip pertama dlm hidup mancing atas bot..dah ar kat lombong,,.. perkenalan pertama juga dengan sifu caster, abang mie.. sempoi ar die.. dalam jam 8 pagi, PB pertama aku tumpass.. teruja abih dah time tuh... time tgh ari mmg menggelegak pale aku nih... tepakse stop jap,.. kalo tak mmg org panggil keling ouhh...hehe.. rekod tebesar trip nih berjaya dimiliki oleh Pikai, 42cm total length... bagi aku dah puas dah dpt PB.. tak kesah ar kecik mane pun.. janji lesen pertama dalam hidup.. 5 ekor PB berjya ditumpaskan.. tu tak kira yg lucut lagi...maklum la, teman org baru dlm PBH (peacock bass hunter).. next time, aku nk repeat lagi casting PB... sememangnya, pertarungan ngn PB mmg syok. tak padan dengan saiz!!.. kami abis mancing dalam jam 6 petang..(dah lenguh satu badan).. Balik2 rumah bapak aku dah bising.. apa bleh buat der.. dah hobi, mancing 2 hari pun aku sanggup..hehee..


humm.. Pangeran banjar nk g beperang dgn peacock bass..

Selamat dan salam 1 casting.. :D

4 comments:

  1. Trip sulong mmbawa erti yg brmakna ni bro....!!! x akan kumpau kalu naek ngn Abng mie ni kan... bnyk ilmu ko dpt kat trip ni....!!! tahniah2

    ReplyDelete
  2. syok ooo..!! mai la rumah aku.. bleh casting kat kota bharu lg..!!!

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...